Brak miesiączki – poznaj najczęstsze przyczyny 0
Brak miesiączki – poznaj najczęstsze przyczyny

Opóźniający się cykl miesiączkowy lub całkowity zanik krwawienia to jedne z pierwszych sygnałów od naszego organizmu, że coś jest nie w porządku. Przyczyn może być kilka – od zbyt ubogiej diety po kwestie genetyczne czy przewlekły stres. Przybliżę Ci dzisiaj najczęstsze powody, które mogą wpływać na problemy z miesiączkowaniem. 

Przyczyny zaniku miesiączki

Tak jak wcześniej wspomniałam – przyczyn dla których nasz cykl miesiączkowy uległ rozregulowaniu może być kilka – jednak jedno jest pewne, są one powiązane z naszym stylem życia, genetyką lub chorobami. Pamiętaj o tym, aby skonsultować się z lekarzem lub/oraz dietetykiem, którzy się Tobą zaopiekują. 

Zbyt restrykcyjna dieta

Kanapka z hummusem i pomidorem na śniadanie, makaron z twarogiem na obiad a na kolację miska owsianki z jabłkiem, brzmi znajomo? Jeżeli tak, to zapewne zanim miesiączki w Twoim przypadku może być spowodowany zbyt restrykcyjną, a co za tym idzie często niezbilansowaną dietą – czyli ubogą w wartości odżywcze i odpowiednią liczbę kalorii. 

Stosowanie niskokalorycznych diet w połączeniu z godzinami spędzanymi na ćwiczeniach może być poważnym zagrożeniem dla zdrowia – nie chodzi tylko o zaburzony cykl miesiączkowy, ale również inne objawy – wypadanie włosów, łamliwe paznokcie, uczucie zimna, zmęczenie, złe samopoczucie. 

Często dostaję od Was pytania ile trzeba jeść kalorii, aby okres nie zniknął – niestety nie znam odpowiedzi na to pytanie, gdyż jest to bardzo indywidualna kwestia. U jednej kobiety będzie to 1200 kcal, a u drugiej problemy rozpoczną się przy spożywaniu 1600 kcal. Pewne jest jedno, im większy deficyt kalorii, tym gorzej dla naszego organizmu. Jeżeli masz świadomość, że problemy mogą być powiązane z Twoim stylem odżywiania, to warto przyjrzeć się temu, co nakładamy na talerz i być może skonsultować się z dietetykiem. Pamiętaj, że zbyt długi zanik miesiączki może mieć poważne konsekwencje w przyszłości. 

Utrata masy ciała

Zbyt szybkie zrzucenie kilogramów to kolejny z powodów, który może być przyczyną zaniku miesiączki. Zastanów się, czy przeprowadziłaś redukcję w przemyślany sposób – czyli stosując odpowiednią dietę i nie spędzając kilku godzin na siłowni każdego dnia. 

Jeżeli proces chudnięcia był szybki i nie do końca odpowiedzialny, to zapewne znalazłaś przyczynę Twoich problemów. W krótkim czasie Twój organizm doznał szoku – zmniejszenie liczby spożywanego jedzenia z treningami sprawiły, że coś w nim zaczęło szwankować. A jak to naprawić? Odpowiedź zapewne Was nie usatysfakcjonuje – bo to zależy od wielu czynników. Jednak pierwszym krokiem jest spożywanie większej liczby kalorii oraz ograniczenie liczby lub intensywności treningów. Nasz organizm to skomplikowana „maszyna”, która do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje „paliwa”. 

Ćwiczenia 

Dzień bez ćwiczeń dniem straconym! Nie, to nie jest kolejne motywacyjne hasło, a przestroga! Zbyt duża liczba treningów lub zbyt wysoka intensywność to kolejny powód, dla których Twoja miesiączka nie pojawia się regularnie. 

Katowanie się godzinami na siłowni czy na domowej macie może przynieść nam więcej szkód niż pożytku – długotrwały deficyt kaloryczny wywoływany treningami może doprowadzić do rozregulowania hormonów w naszym organizmie. Dlatego tak ważne jest to, aby przed rozpoczęciem swojej przygody z aktywnością fizyczną sprawdzić m.in. ile powinniśmy jeść, aby nie zrobić sobie krzywdy. 

Stres

Zaburzenia miesiączkowania nie zawsze wiążą się z niskokaloryczną dietą czy utratą masy ciała, również często spotykaną przyczyną jest silny oraz długotrwały stres. Intensywny czas w pracy, sesja na studiach czy problemy w życiu prywatnym mogą przyczynić się do rozregulowania naszego cyklu. Twój układ odpornościowy oraz trawienny również może Ci dawać znać o tym, że organizm jest w stresie. 

W momencie, gdy doświadczamy trudnych chwil to możemy powiedzieć, że nasz organizm skupia się na tym, aby przetrwać – na drugi plan schodzą kwestie prawidłowego funkcjonowania. Opóźnianie się okresu o 2-3 dni nie powinny Cię niepokoić, jednak gdy problem trwa o wiele dłużej lub nie masz miesiączki od wielu miesięcy, powinnaś jak najszybciej skonsultować się z lekarzem. Wiem, że łatwo powiedzieć, a trudniej zrobić – ale postaraj się również eliminować źródła stresu w życiu. 

Genetyka

Przejdźmy do ostatniego, ale najbardziej skomplikowanego aspektu, który może wpływać na problemy z cyklem, czyli genetyka. Jeżeli nigdy nie odchudzałaś się, nie trenowałaś zbyt intensywnie, a stres jest na umiarkowanym poziomie – być może uwarunkowania genetyczne sprawiają, że nasza miesiączka zanikła lub jest nieregularna. 

Problemy endokrynologiczne, hormonalne lub immunologiczne mogą pośrednio wpływać na kwestie rozrodcze, dlatego jeżeli dostrzegasz u siebie inne objawy, że coś złego dzieje się w Twoim organizmie, to skonsultuj się z lekarzem pierwszego kontaktu, on pokieruje Cię dalej. Możesz również podpytać mamę lub babcię, czy nie miały w przeszłości podobnych problemów. 

Zanik miesiączki - co zrobić? 

Zaburzenia miesiączkowania to bardzo powszechny problem, szczególnie u młodych kobiet, które często wpadają w pułapkę i chcą jak najszybciej zrzucić kilogramy bez względu na aspekty zdrowotne. Niskokaloryczne diety, zbyt duża intensywność treningów, długotrwały stres nie są dobre dla naszego organizmu. W dodatku połączenie tych czynników może mieć naprawdę poważne skutki zdrowotne w przyszłości. Dlatego zachęcam Cię, abyś pomyślała o wprowadzeniu zmian w swoim życiu.



Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl